Hayrettin Karaca tüketim toplumuna savaş açtı

Posted On 31 / Mart / 2006

Filed under Uncategorized

Comments Dropped leave a response

Aşağıdaki yazının önerdiği gibi yırtık veya yamalı giysilerle dolaşmayı kimseye yakıştıramıyorum elbette ama insanın insan olmasının gereği olarak biraz da hemcinslerine bakması, acıları paylaşmaya çalışması, ufuklarını genişletip sadece yakınında değil uzakta olanlardan da ders alması gerekmez mi? Karaca İkinci Dünya Savaşı’nın kıtlık yıllarını yaşamış bir kuşaktan geliyor. O kuşak çocuklarına hep tutumlu olmayı öğretti. Ama o yılları yaşamamış çocuklar bunu pek iyi öğrenemedi ki kazandığımızdan çok harcamayı, ürettiğimizden çok tüketmeyi marifet sayıyoruz. Nereye doğru gittiğimizi durup düşünmenin zamanıdır…

*PARAM VAR AMA TÜKETMEYE HAKKIM YOK!*

Hayrettin KARACA

Kırmızı süveteri delik deşik olmasına rağmen hala üzerinde; ayakkabısı da yamalı. Sökük paltosunu, pantolonunu, yakalarını ters-yüz ettiği gömleklerini yıllardır kullanıyor. 10 yıldır hiçbir şey almamıs üzerine. Karaca markasının ve TEMA Vakfı’nın kurucusu Hayrettin Karaca “param var ama tüketmeye hakkım yok” diyerek ‘al tüket ve yok et’ diyen tüketim toplumuna açtigi savasla gurur duyuyor.

KOMŞUYA VER…
Dünyada tüm insanları doyuracak kadar yiyecek olduğunu ama gözü aç olanları doyuracak hiçbir şeyin olmadığını söyleyen Karaca, Türkiye’de bir zamanlar fakirleri aç bırakmayan kültürün nasıl yok olduğunu hüzünlenerek anlattı.
Televole kültürünün karşısında birtakım değerlerin yok olduğunu söyleyen Karaca, çocukluk günlerinin “komşuyu aç bırakmayan” kültürünün yeniden dirilmesiyle, açlıkla savaşılabileceğini söyledi. “Dünya ikiye bölünmüş artık. Gözü açlar ve karnı açlar. İşte o gözü açları doyurmayacağız. Bunların farkına küçükken vardım. Dilim kültürüm gidiyor. Bağımsız bir Türkiye değiliz artık. En büyük acımız geri getiremediğimiz o kültürümüzdür.” diyen Karaca şöyle konuştu:

“Ben bir kasaba çocuğuyum. Varlıklı bir ailenin çocuğuydum. Ama herkes eşit şartlarda oynardı sokakta. Bütün çocuklar gibi ben de yalınayak oynardım. Akşam olduğu zaman annem seslenirdi, avucuma bir kap sıcak yemek koyarlardı. Kulağıma eğilip, ‘Komşu anneye götür’ derdi. Etrafımızda bizi duyacak kimse yoktu ama, bu bana verilen ‘Aman kimse görmesin Hayrettin’ mesajıydı. Komşu annenin yağını,odununu kim alır, kimse bilmezdi. Paylaşma düzeni vardı, o kültürdü. Savaştan çikmiş bir Türkiye’de ‘fakirim’ diyen çoktu ama ‘açım’ diyen yoktu. Oradan aldım bu kültürü. Kaybolan budur, giden budur. Ama Anadolu’yu gezerken görüyorum ki, bu değerleri hala yaşatanlar var.”
UTANIYORUM…
Tüketim toplumunun rezalet hale geldiğini Karaca:
“Akmerkez’in önünden geçmeye utanıyorum, nedir bu ışıklar, bu rezalet. ‘Yılbaşı’ demek, ‘Al, tüket, yok et, yaşamı mahvet’ demek. O yüzden bu yırtık kazağı gururla taşıyorum üzerimde. Global ekonomi insanları kullanıyor. Ama bakın beni kullanamıyor, çünkü izin vermiyorum. Çok da mutluyum. Bunu elimden hiç bir güç alamaz. İnanc herseyi halleder”dedi.

“Açlıktan ölen her çocuğun katilleri vardır”diyen Karaca, ihtiyacindan çok tüketerek sınıf atlamaya çalışanları suçladi. Karaca, “Bugünkü tüketim iki katina çiktigi gün, belki dünyada yaşam olmayacak. En büyük tehlike gıdada. Bir Amerikalı çocuk doğduğunda 30 çocuğa eşdeğerde dünya nimetlerini alıp götürüyor” diyerek dünyanın düştüğü durumu gözler önüne seriyor.

TV SEYRETMİYOR…
Cep telefonu kullanmadığını, 5 yıldır TV izlemediğini belirten Karaca şöyle devam etti:
“Okumakla mükellefim. Olanın olmayana, bilenin bilmeyene borcu var. Malını mülkünü verirsin orada biter borcun. Mesela Yalova’daki botanik bahcemi vakıf yaptım ama borcum bitmedi topluma. Şimdi borcumu bilgi sahibi olarak ve bunu aktararak ödüyorum. Okumak ibadettir. Okumamak cumhuriyete ihanettir.”

Oğlunu, eşini ve annesini kaybeden Hayrettin Karaca, “acılar karşısında isyan ederek hiçbir şey kazanamazsınız, elde olan bir şey değil çünkü bu. Ben acıyı da, mutluluğu da kabulleniyorum. Ama acılar hafızadan hiç çıkmaz” dedi.

Bir Cevap Yazın

