Allianoi: Girmek Yasak, Yok etmek Serbest!

Posted On 28 / Ağustos / 2006

Filed under Tarih ve Arkeoloji

Comments Dropped 5 responses

Ege’deyiz. Bergama antik kenti gezisinden sonra akşam üstü serinliğinde Allianoi’ye gitmeye karar veriyoruz. Yol düzlükte tarlaların arasından geçiyor. Kısa sürüyor. Fakat o da ne? Görünürde boş tarlalardan başka bir şey yok. Yine de kapıda arabayı park ediyoruz ve küçük tabelada girmek yasaktır yazısını okuyoruz. Buraya allianoitrtmayisposter0.jpgkadar gelip eli boş dönmek sevimsiz. Bu sırada içerden bir çalışan geliyor. İçeri girip gezebileceğimizi söylüyor.

Kapıyı aralayıp içeri süzülüyoruz. Ta uzakta bir aile var. Çocuklarıyla dolaşıyor. Çalışan onların bulunduğu bölümün ayrı bir kapısı olduğunu oraya buradan geçilemediğini söylüyor. Peki, orayı sonra gezeceğiz. Şimdi burada ne var? Burası daha önce gördüğümüz antik yerleşimlerin hiçbirine benzemiyor. Kendini gizler gibi bir hali var.

Bir dere kenarındayız. Ama dere kuru. Yaz mevsimi dolayısıyla mı acaba? Yatağında güzel, yuvarlak çakıl taşları var. Derenin kenarına bir takım setler kurulmuş. İnşaat iskelelerine benziyor. (Zaten kurtarma kazısı varmış. O yüzden kurulmuş olmalı bu iskeleler.) Bize yardımcı olan çalışan bu iskelelerden ilerleyip tahta merdivenlerden aşağı inmemizi söylüyor.

Dediğini yapıyoruz. Çocuklar için bir tür cesaret denemesi. Çünkü merdivenler oldukça dik. İniyoruz. Uzaktan varlığı fark edilmeyen bir hamama giriyoruz. Aman allahım! İçerisi yeryüzü cenneti gibi. İç içe birtakım salonlar var. Soğukluk, sıcaklık, dinlenme odaları. Antik hamamların bütün o bilinen bölümleri.Ortasında havuzlar bulunan bir salona giriyoruz. Havuza elimizi sokuyoruz. Sıcak su! Loş ışık altında incir ağaçları büyümüş. Havuzun içinde bir kaynak var. Hamamı besleyen şifalı kaynaklardan yalnızca biri bu.
Uzaktan bakıldığında hiçbir şey görülmeyen bu yerde, antik binalar içinde çevresini yemyeşil bitkiler sarmış sıcak havuzlar olduğu kimin aklına gelirdi? Elbette bir de önce uzaktan bir ailenin gezdiğini gördüğümüz sonra bizim de ziyaret ettiğimiz ikinci bölüm var ki orası da henüz kazıları tamamlanmamış bir yerleşim yeri.

Allianoi aslında 1800 yıllık bir hamam ve sağlık merkezi. Hala kullanılabilir durumda. Kısa bir süre için. Çünkü burası Yortanlı Barajı’nın suları altında kalmaya mahkum edildi. Çok mu şarttı atalarımızın koruyup bize emanet ettiği bu binlerce yıllık yapıyı yok etmek?

Yoksa bu ülkede taş üstünde taş bırakmamaya yemin mi ettik? Bilmiyorum. Bildiğim sadece kurtarma kazısının ödeneksizlik yüzünden durma noktasında olduğu…

***

~ Allianoi Su Perisi’ne destek için: ”Akbank Bergama Subesi DHV: 33453-012”

~ Olan bitenin ne olduğunu Prof. Türkel Minibaş köşe yazısında çok güzel özetlemiş (Cumhuriyet 21.08.2006) (www.turkelminibas.net)

http://www.arkitera.com/v1/haberler/2004/07/14/allionoi.htm (ilgili haber)

5 Responses to “Allianoi: Girmek Yasak, Yok etmek Serbest!”

  1. metin-thePoor

    Vandalizm! Ne kadar çok örneğini yaşıyoruz bunun… Hasankeyf, Sinop, Fırtına Deresi, Karadeniz otoyolu, tümüyle İstanbul…

    (Bu arada, blogunuza moleschino.org’tan ulaştım. Furuğ’u sevdiğinizi duyunca çok sevindim. İnceledim biraz blogunuzu, hoşuma gittiği için link vereceğim.)

    Saygılar,
    Metin

  2. metin-thePoor

    Gönderdiğim yorum çıkmamış bir nedenle. Demiştim ki onda, şirin beldem Absürdistan’ımda esas olan vandalizmdir. Örnek mi? Çoook! Hasankeyf, Fırtına deresi, Sinop, göller, akarsular, kıyı şeritleri, mimari mirasımız, koskoca bir İstanbul…

    (Sizi Moleschino’dan buldum. Furuğ sevginiz ilgimi çekince iz sürdüm, buraya kadar geldim. Gelmişken de etrafı kolaçan ettim biraz. Link verdim.)

    Bana da beklerim.
    Saygılar,
    Metin

  3. nicomedian

    Blogumla ilgili düşünceleriniz için teşekkürler Metin bey. Bilmukabele. O nedenle bir link de benden!
    Furuğ’a gelince ve ondan önce sanırım Farsça’nın zenginliği konusunda da hemfikiriz; ne güzel:)

    Selamlar,

  4. nicomedian

    Eh, Metin Bey,

    Ben birinci yorumunuzu onaylayıncaya kadar ikinci yorumunuz gelmiş bile :))
    Siz mi çok hızlısınız, yoksa ben mi kaplumbağayım bilemedim.

  5. Ayn

    Ben buna Güneydogu gezimde cok daha vehametli yönlerini gördüm.Bazi yerlerde orada yasiyan kisilere kafaterya ve buna benzer isletmeciligini vermisler.Belki en akillica bir is olmus bu eserlerin turist cektigini farkina varinca gözleri gibi korumaya almislar.Sonra
    isgüzarin biri cikmis ne kadar konaklama büfeler varsa yiktirmis senmisin yiktiran ondan sonrasini siz düsünün icler acisi.Birak adam senin istedigin gibi istedigin yere büfesini acsin aptal degilki.Ekmek nereden geliyorsa senin icin gözü gibi korur.Buna benzer daha neler neler.Bu gidisle ancak bu eserleri
    kitaplarda görecegiz.
    Yaziniz gene harika olmus.
    Saygilarla.

Bir Cevap Yazın

