Yedi Hakkında

Posted On 4 / Eylül / 2006

Filed under Uncategorized

Comments Dropped 15 responses

yediagac.jpg

“Mehlika Sultan’a âşık yedi genç
Gece şehrin kapısından çıktı”
~ Yahya Kemal.”

Yedinin uğuru

İnsanlar gibi sayıların da karakterlisi karaktersizi, şanslısı, şanssızı, sevileni, sevilmeyeni var galiba. İki yıl önce iş yerimin bulunduğu apartmanda 13 no.lu daire yoktu. 13 sayısının uğursuzluğu gibi, yedi sayısı da uğur sayısı olarak kabul edilir. İnsanlara “uğurlu sayınız nedir?” diye sorulduğunda genellikle yedi cevabı alınıymuş. Peki ama yedi sayısı neden uğurlu?

Yedi ilkçağ düşünürlerinden beri insanları düşündürmüş bir sayı. Pisagorculara göre yedi tek sayı olarak erkektir ve uğuru temsil eder. Philolaus yedi için “her şeyin hakimi ve lideri, bir tanrı gibi ebedi, metin, hareketsiz, yalnız kendine benzeyen, bütün diğerlerinden farklı olan tanrıça Athena’ya benzer” der.

Yedi sayısını uğurlu yapan bir başka önemli neden daha vardır. Kuran’a göre Allah yeri ve göğü yedi tabaka halinde yarattı. Hac sırasında Kabe’nin etrafında dolanma, Tavaf ve Safa ile Merve tepeleri arasındaki koşu da yedi kere yapılır. Mekke’de belli bir mevkide hacı yedi kere “Allahu ekber” diye bağırır. Haccın sonunda şeytan yedi taşla taşlanır.

Felsefe ve din açısından olduğu gibi zaman ölçüsü olarak da yedi önemlidir. Çünkü hafta yedi gündür. Bu açıdan insan yaşamında yedi önemli bir rol oynar. Çocuklar ortalama yedi ayda süt dişlerini çıkarır, yedi yaşında düşürürler. 2 x yedi yaşında ergenliğe ulaşırlar…

Kalıplaşmış ifadelerde yedi

Yedi kandilli Süreyya’yı uzatsam oradan/yine bir şey yapabildim diyemem hatırana’ dizeleriyle şiire de girmiş yedi. Yedinci Mühür (bir Ingmar Bergman filmi) ( İncil’e göre kuzu yedinci mühürü açtığında gökyüzünü sessizlik kaplayacakmış ki inanışa göre bu bir kıyamet alametidir) ile film adı olmuş. Seven filmini de unutmamak lazım elbette.

Bütün yediler içinde beni en çok ilgilendiren ise Mevlana’nın yedi öğüdü oldu:

1. Cömertlik ve yardim etmede akarsu gibi ol.

2. Şefkat ve merhamette güneş gibi ol.

3. Başkalarının kusurunu örtmede gece gibi ol.

4. Hiddet ve asabiyette ölü gibi ol.

5. Tevazu ve alçak gönüllülükte toprak gibi ol. 6. Hoşgörürlükte deniz gibi ol.

7. Ya olduğun gibi görün, ya göründüğün gibi ol. (İnternet çağında!)

Yediyle ilgili deyim, kavram ve ifade öyle çok ki. Aşağıda yedili ifadelerden çeşitli örnekler verdim. İstenirse daha da çoğu bulunabilir elbet.

Yediyi neden bu kadar çok seviyor, kullanıyoruz dersiniz?

***7 Evrensel Sanat

Yüzey Sanatları: Resim, afiş, grafik, duvar resmi, mozaik, fotoğraf, karikatür vb.)

Hacim Sanatları: Heykel, seramik gibi.

Mekan Sanatları: Mimari, bahçe mimarisi (peyzaj).

Dil Sanatları: Edebiyat.

Ses Sanatları: Müzik ve türleri.

Devinim (hareket) Sanatları: Bale, halk dansları, pantomim gibi.

Eylem Sanatları (dramatik): Tiyatro, opera, sinema.

  • Yedi renk (Gökkuşağının yedi rengi): Kırmızı, turuncu, sarı, yeşil, mavi, indigo, mor
  • Yedi kıta
  • Yedi düvel
  • Yedi Göller
  • Yedi Cüceler
  • Yedi uyurlar (Ashab-i Kehf): Yemliha, Mekselina, Mislina, Mernuş, Debernuş, Sazenuş, Kefestatayuş
  • Yedi delikli tokmak (baş)
  • Yedi nota (Batı müziği yedi ton aralığına bölünmüş olduğundan karşılığında yedi nota var.)

***
Dünyanın yedi harikası: Artemis Tapınağı, Babil’in Asma Bahçeleri, İskenderiye Feneri, Kral Mozolos’un Mezarı, Firavun Khufu için yapılan Büyük Piramit, Rodos Heykeli, Zeus heykeli
Atmosferin Yedi Katmanı: Troposfer, Stratosfer, Ozonosfer, Iyonosfer, Mezosfer, Termosfer, Ekzosfer
Yedi ölümcül günah (Seven filmi)
Cennetin yedi katı (ve yerin yedi kat dibi): İslamda ve Kabala’da cennetin ve yeraltının yedi kattan oluştuğuna inanılır.
Yedi Meşaleciler
Yeditepe (İstanbul’un Yedi Tepesi):
1-Topkapi Sarayı, Ayasofya ve Sultanahmet Camiinin bulunduğu tepe.
2- Çemberlitas ve Nur-u Osmaniye Camiinin bulunduğu tepe.
3- Beyazıt Camii, üniversite ve Süleymaniye’nin bulunduğu tepe.
4- Fatih Camii’nin bulunduğu tepe.
5- Yavuz Selim Camiinin bulunduğu tepe.
6- Edirnekapı semtinde, Mihrimah Sultan Camiinin bulunduğu tepe.
7- Kocamustafapaşa semtinin bulunduğu tepe.

  • Yedi Yıl Savaşları
  • Yedi başlı dev
  • Yediveren gülü
  • Dünyada yedi büyük deniz ve yedi kıta vardır.
  • Kısa süreli belleğinizde sadece yedi unsur tutabilirsiniz.
  • Tavlada bir kişi tarafından alınabilecek maksimum kapı sayısı da yedidir.

Psikolojide yedi çeşit zeka (öğrenme) tanımlanır:

  1. Sözel-dil
  2. Mantık-matematik
  3. Uzaysal-görsel
  4. Bedensel-kinestetik
  5. Müzik
  6. Bireysel
  7. Sosyal
15 Responses to “Yedi Hakkında”

  1. Ayn

    Yazinizi okumaya baslarken bir yedi’de ben ekliyeyim dedim.Masallah
    hepsini öyle güzel siralamissiniz ki.Bana yazinizi 7 kere okumak kaldi.(latife).Almanca yaptigim blog da Mevlananin 7 ögüdü ile baslamistim.Belki bazi inanclarimizi sayilandirmak ihtiyacimini duymusuz.Bunu bir rakkam olarakda 7 diyi secmis olabiliriz.Ne komiktirki benimde ugurlu rakkam olarak 13 sayisini secmemdir.Yaziniz cok güzel tebrik ederim.Dün aksam Piramitler hakkinda bir dökümantar seyrettim.
    Ne dersiniz bu gizem dolu yapit hakkinda bir yaziya.Paralel bir yazi serisi!….
    Saygilarla.

  2. Şebnem

    Çok güzel bir çalışma olmuş. En çok Mevlana’nın 7 öğüdünü okuduğumda tekrar etkilendim. Pitagor’a göre de 7 sayısı evrenin tümünü temsil ediyormuş. Yani tanrının dünya ile birleşimini.Benim uğurlu sayım 8.

  3. nicomedian

    Erdil Bey:
    Piramitler mi dediniz? Bence tam size göre bir konu. Çok güzel ve ilginç gerçekten.
    Benimse önce bir Mısır gezisi yapmam gerekiyor. Bu ilginç ülkeyi, köklü uygarlığı görmeyi çok istiyorum. Kendimize yalnız batıya göre ayar vermeyi bırakıp biraz da doğuya bakmanın zamanı geldi, geçiyor galiba.
    Selam, saygı ve sevgilerimle.

  4. nicomedian

    Sevgili Şebnem,
    Demek ki benim uğurlu sayı istatistiği tutmadı. Seninki 8, Erdil beyinki 13.
    Şaka bir yana, uzun zamandır bloguna yeni birşey eklemiyorsun. Özlemiştim doğrusu. İyi ki geldin. Hoşgeldin.
    Pitagor’la ilgili bilgiyi de bu çalışmaya eklemek gerekir tabii. Çok teşekkürler.

  5. Ayn

    nicomedian kardes yazilarina bu kadar ara verme lütfen….

  6. nicomedian

    Geldim bile Erdil bey! Okurum arar sorar da ben yazmaz mıyım hiç?
    (Bu arada çocukların okul hazırlıkları biraz zamanımı aldı da.)

    Sevgiler, selamlar.–>

  7. fuat baş

    merhaba sıze nasıl hıtap etmelıyım , isminizi soylemenızde bı sakınca yoktur umarım. neyse asıl konuya gelelım yazılarınızı zevkle okuyorum okurlarınızda oldukca kulturlu nacizane bı fıkrımı ıletmek ıstıyorum. kutsal kitabımız kur-an’ı kerimde tespitlerınızın dısında 7 ile ilgili müthiş vurgulamalar var , yazılarınıza onlarıda eklersenız cok daha güzel olur diye düşünüyorum. bu arada kısmetse 07.07.2007 de düğünüm var , hayır mesajlarınızı beklerim. sevgi vede selamlarımı ıletırsaygılarımı sunarım..(zülüş kızma tamammı..!) 🙂

  8. nicomedian

    Fuat bey
    bana Nicomedian Hanım diyebilirsiniz 🙂
    Yedi ile ilgili katkılarınızı beklerim.
    Düğününüz için inşallah yedi hayırlı uğurlu gelir. Şimdiden tebrik ederim.
    Yalnız parantez içini anlamadım 😦
    Selamlar

  9. hayriye balcı

    efendım merhabalar ben niğde engellıler dernek baskanı hayriye balcı , sıtenıze tesadüfen girdim ve inanın cok etkılendım. fuat kardesımın yazılarına rastlamam ıse diğer güzel tarafı. benim ugurlu sayımda 7 ama 7 temmuzda evlenmemi , 2 kızımında 7. ayda dogmalarını , temmuz ayında bacagımın kesılmıs olmasını , 7. ayda baskan secılmıs oldugumu acıkcası fuat’ın yazısını okuyana kadar düşünmemeiştim. bu arada benim ismimde 7 harfmıs, şu andan ıtıbaren 7 rakamına bakıs acımın degısecegını düşünüyorum. sevgilerimle Hayrıye BALCI

  10. eM7e

    aslında 7 gerçekten çok farklı ve sihirli bi rakam çok uzun yıllardım 7’nin uğuruna inanıyorum nickname’imde bile R yerine 7 kullanıyorum işi sırf 7 deil 7nin katları olarak düşünürseniz bir çok şey çıkıo ortaya gerçekten oturup konuşulsa saatlerce bitmeyecek bi konu bence..

  11. oknylcn

    sanırım 7 in büyüsü bir çogumuzu etkilemeyı fazlasıyla basarmıs. benım 7 ugurummu desem ya da takıntımmı bılmem ama bundan yaklasık 5 sene once basladı her yerde 7 gordum ıstanbul 34 unıverste ıcın trabzondaydım 61 …. her baktıgım sayıda 7 yı mutlaka cok kısa surelı ıslemler sonucunda elde edıodum dedım bu bı ısaret aama ne??
    ve bugun 07.07.07 ve ben bugun için cok cok onceden ya cok kotu yada cok ıyı bı sey yasayacagımı ıddaa ettım ve beklıorum ama benı neyın bekledıgını bılmıorum!!!

  12. meryem

    hangimiz yediyle karşılaşmadık ki. bazen tesadüfen karşılaştık bazende bilinçli olarak anlattıklarınız harika ve oldukça ilgi çekici şeyler… evet bugun 07.07.07 umarım herşey istediginiz gibi olur. yedinin uguru varmış bu günde öyle denildi.

  13. aslıııı

    17 07 2007 tarihinde 27 yaşına girdim umarım 7 sayısı banada uğurlu gelir ve başarı ve mutluluğu bu yıl yakalarım…açıklamalarınız için teşekkürler.

  14. esra yanar

    yedi ayrıcalıklı bir sayıymış gerçekten.üniversıtedeki hocam “yedi sayısı bu haftaki arastırma ödeviniz” diyene kadar bunu fark etmemiştim doğrusu.

  15. abdullah

    Derler ki Küçükayi, yildizli kuyruguyla
    Andirir arabayi, uzun ince okuyla.
    Bunu çeken atlarin, renkleri ak, kir imis,
    Bu iki at gerçekten, çok soylu aygir imis.
    Büyük ayiysa meger, atlari takip eder,
    Bekçilik yapar imis, kurtlar gelirse eger.
    Atlari gözlerlermis, durmadan izlerlermis,
    Bundan Büyük ayiya, “Yedi Bekçi” derlermis
    kirgiz türklerinde büyük ayıya yedi bekçi denirmiş…

Bir Cevap Yazın

